Fígle pro Google
Fígle pro Google: vyhledávejte jako profíci
Buď můžete do vyhledávacího pole Googlu zadat jen pár hledaných slov a probírat se hromadou balastu, anebo můžete ovládnout Google na vyšší úrovni a dostat se k lepším výsledkům.
Speciální znaky a operátory
Při hledání frází složených z více slov či slovních spojení využijete funkce pro zpřesnění jejich významnosti a vazeb:
- + toto slovo musí být obsaženo ve výsledku hledání
- - toto slovo nesmí být obsaženo ve výsledku hledání
- " " uvozovky ohraničují přesnou frázi, která musí být obsažena ve výsledku hledání
- * hvězdičkou můžete nahradit slovo, které v přesné frázi neznáte, nebo může být různé
- .. stanovení číselného rozsahu, například letopočtu
- ~ vyhledává nejen zadané slovo, ale také jeho synonyma. Funkce však funguje bohužel jen v angličtině.
- | nebo OR pokud mezi slovy necháme mezeru, Google upřednostní stránky, kde jsou oba výrazy. Použijeme-li logickou spojku OR (lze zapsat znakem | ), seřadí se stránky podle relevance samostatných výrazů.
- AND tato logická spojka mezi slovy způsobí, že se zobrazí jen ty stránky, na kterých budou nalezena obě slova. Stačí ovšem dát před obě znak plus, proto je tato spojka tak trochu zbytečná a nepoužívá se.
Příklad: Hledám servisní manuál k Hondě CRX vyráběné v letech 1989 až 1993, přičemž mě nezajímá model s dodatečným označením Del Sol. A protože se servisní manuál může označovat také jako opravárenský (repair), dal jsem před slovo service vlnovku.
Příkazy vyhledávacího řádku
Googlu můžete přikázat, kde má vyhledávat. A to následujícími příkazy:
- allintitle: hledané výrazy – hledání v titulku stránky bez ohledu na pořadí slov
- cache: webová adresa – nalezení poslední archivované kopie webu (také jako odkaz Archiv u vyhledaných stránek)
- define: hledaný výraz – nalezne definici výrazu (pouze v angličtině )
- filetype: koncovka typu souboru – hledání souborů se zadanou koncovkou
- inanchor: hledaný výraz – vyhledává se pouze v odkazech
- info: název webu – vyhledá informace o webu
- intext: hledaný výraz – vyhledává se čistě v textu na stránce, titulek stránky je ignorován
- intitle: hledaný výraz – hledání v titulku stránky
- inurl: hledaný výraz – hledání výrazu v URL adrese stránky
- link: webová adresa – vyhledává stránky, ze kterých je odkazována zadaná webové adresa
- related: název webu – vyhledá podobné weby (také jako odkaz Podobné stránky u vyhledaných stránek)
- site: doména – hledání jen na zadaném webu
Samozřejmostí je možnost kombinace výrazů mezi sebou a se speciálními znaky.
Příklad: vyhledávám články týkající se patentových sporů Applu a Nokie na MobilManii, ale chci z hledání vyřadit články na poddoméně fandovského webu Nokiamania
Tip: Pokud si nepamatujete symboly a jejich funkce, využívejte přehledný formulář pro rozšířené hledání
Doplňkové funkce
Zvláštním zápisem můžete vyvolat skryté funkce Googlu.
Počasí
Zapište slovo počasí a za něj název města, Google vám na přední pozici výsledků hledání ukáže aktuální počasí a předpověď na další dny.
Sportovní výsledky
Zapiště název sportovního klubu, Google vám před seznamem nalezených stránek zobrazí výsledky posledního zápasu a datum příštího.
Kalkulačka
Stačí zapsat matematický výraz. Google akceptuje operátory: plus (+), minus (-), krát (*), děleno (/), mocnina (^), druhá odmocnina (sqrt), trigonometrické funkce (sin, cos, tan), logaritmické funkce (ln. log), procenta (% of), faktoriál (!). Například:
sqrt((1324+1356)/54)
Převodník jednotek
Když nevíte, kolik kilometrů je 12 mil a podobně, zeptejte se Googlu. Funkce převodníku jednotek je součástí kalkulačky a můžete tedy obě funkce kombinovat. Například:
2 miles + 256 feet in m Sečte délku 2 míle a 256 stop a výsledek uvede v metrech.
10 cm + 12 mm v palcích Zapisovat můžete i česky.
Převodník měn
Podobně funguje i převodník měn. Stačí napsat částku a za ní označení měny, za to kouzelné slůvko „in“ nebo „to“ a označení měny, ve které chcete hodnotu zobrazit. Například:
580 korun v eurech
dollars in czk
1203 yen to canadian dollars
Psát můžete česky, anglicky, ve zkrátkách, nebo měny rozepisovat... Když nezapíšete počet, počítá se s jedničkou.
Programy
Stačí napsat "program kin" a název města, Google zobrazí filmy, které se začnou v nejbližší době promítat. Na třech řádcích se toho moc nedozvíte, přidružený odkaz vás pošle na méně známou službu Googlu pro vyhledávání programů kin (vyzkoušejte zde). Funguje dobře i u nás, ovšem jen v několika málo největších městech.
Mapa a místní hledání
Pro úplnost uvedu ještě funkci pro zobrazení mapy přímo ve výsledcích hledání, ale s tím už jste se asi sami setkali. Stačí napsat co hledáte a název města, ve kterém hledáte. Zobrazí se malá mapka s typickými červenými google-špendlíky.
A hromada dalších funkcí, na které zatím čekáme
Google má hromadu dalších zajímavých doplňkových funkcí, ty však fungují pouze v anglické verzi vyhledávače. Zobrazení profilů lidí, vyhledání spojů, sledování zásilek... prohlédněte si seznam všech funkcí.
Co Google ignoruje
Některé výrazy ve vyhledávacím poli Google ignoruje. Ovšem existují výjimky, kdy se s jindy ignorovanými výrazy počítá.
Co je ignorováno:
- členy, spojky, předložky
- koncovky při skloňování
- zvláštní znaky jako například @#$%^&*()=+[]\
Výjimky:
- zažité výrazy a značky (např. C++ nebo C# vyhledá programovací jazyky)
- symbol měny v kombinaci s číslem
- symbol podtržení není ignorován, pokud nestojí samostatně (to se například hodí při hledání souborů s konkrétním názvem)
Vyhledávací nástroje
A nakonec ještě malá exkurze do nového prostředí vyhledávače Googlu. To podstatné se děje v levém svislém panelu, kde najdete třídění obsahu podle druhu a další nástroje. Zde stojí za zmínku úplně poslední funkce, přitom dost podstatná – máte na výběr ze čtyř typů zobrazení výsledků:
- standardní – zkrátka Google, jak jste zvyklí
- stránky s obrázky – odkazy doplněné o paletu obrázků, které jsou na cílové stránce
- náhledy stránek – když hned chcete vědět, jak cílová stránka vypadá (malý náhled podobně jako na Seznamu)
- přeložené vyhledávání – vedle vizuálního způsobu prezentace výsledků se zde mění i obsah. Google přeloží zadaná česká slova do angličtiny a němčiny (jazyky můžete přidat) a nabídne výsledky prohnané translatorem.
Google dále nabízí filtrovat stránky podle data poslední aktualizace nebo podle toho, zda jste danou stránku již navštívili nebo ne. Spíše pro pobavení a hledání vazeb pak slouží funkce „Kolo informací“, která vytváří nekonečnou pavučinu na sebe navazujících termínů. K zadanému výrazu vždy dostanete několik alternativ, které se v souvislosti se zadaným výrazem nejčastěji vyhledávají. Můžete na některou kliknout a stane se středem, kolem kterého se vytvoří opět několik dalších alternativ. A tak můžete pokračovat donekonečna.
Kolo informací, aneb co by mě mohlo dále zajímat...
Filtrování obsahu už snad žádný komentář nepotřebuje, až na jednu výjimku – Nakupování. Tato funkce je v Googlu již delší dobu a měla by umět něco podobného, jako například Zbozi.cz, tedy poskytnout jednoduchý seznam prodejců zadaného produktu a ceny, za které produkt nabízejí. Je tu však ještě co zlepšovat. Do výsledků hledání se často zařadí nerelevantní nabídky a nelze je seřadit podle ceny.